Ο Έλον Μασκ σε διαστημική «μάχη» με την Κίνα για την κυριαρχία στο δορυφορικό διαδίκτυο

Ο Έλον Μασκ βρίσκεται αντιμέτωπος με σκληρό ανταγωνισμό στον τομέα του δορυφορικού διαδικτύου, καθώς η Κίνα επενδύει δυναμικά στον δικό της «αστερισμό» δορυφόρων. Η Starlink της SpaceX παραμένει ο κυρίαρχος παίκτης, έχοντας εκτοξεύσει από το 2020 περισσότερους δορυφόρους χαμηλής τροχιάς (LEO) από όλους τους ανταγωνιστές της μαζί, όμως το Πεκίνο επιταχύνει τις κινήσεις του.

Η Starlink και η ταχεία επέκτασή της

Η Starlink διαθέτει σήμερα περίπου 7.000 δορυφόρους σε χαμηλή γήινη τροχιά και στοχεύει να φτάσει τους 42.000 έως το τέλος της δεκαετίας. Οι δορυφόροι της παρέχουν υψηλής ταχύτητας ίντερνετ σε απομακρυσμένες περιοχές, πλοία και στρατιωτικές επιχειρήσεις, γεγονός που την έχει καταστήσει βασικό παίκτη στην παγκόσμια συνδεσιμότητα.

Ωστόσο, η Κίνα μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι, με την υποστηριζόμενη από το κράτος εταιρεία SpaceSail, η οποία έχει ξεκινήσει να δραστηριοποιείται στη Βραζιλία και το Καζακστάν, ενώ διαπραγματεύεται με πάνω από 30 χώρες για να επεκτείνει τις υπηρεσίες της.

Η κινεζική «επίθεση» και ο αστερισμός Qianfan

Η Κίνα εκτόξευσε το 2024 πάνω από 263 δορυφόρους LEO, ενώ η SpaceSail σχεδιάζει να αναπτύξει 648 δορυφόρους φέτος και 15.000 έως το 2030. Οι εκτοξεύσεις αυτές αποτελούν μέρος του αστερισμού Qianfan («Χίλια Πανιά»), της πρώτης μεγάλης διεθνούς επέκτασης της Κίνας στον τομέα των δορυφορικών επικοινωνιών.

Παράλληλα, τρία ακόμα κινεζικά δορυφορικά δίκτυα βρίσκονται υπό ανάπτυξη, με στόχο την εκτόξευση 43.000 δορυφόρων τις επόμενες δεκαετίες. Η Κίνα επενδύει επίσης σε πυραύλους πολλαπλών εκτοξεύσεων, ώστε να εγκαθιστά μαζικά νέους δορυφόρους.

Παγκόσμιος ανταγωνισμός και γεωπολιτικές εντάσεις

Η άνοδος της Κίνας στον τομέα του διαστημικού διαδικτύου έχει προκαλέσει ανησυχίες στη Δύση, καθώς θεωρείται ότι μπορεί να επεκτείνει τον ψηφιακό έλεγχο του Πεκίνου σε χώρες που θα βασίζονται σε κινεζικές υπηρεσίες. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι το Qianfan αποτελεί κομβικό μέρος της πρωτοβουλίας «Belt and Road Initiative» της Κίνας, με στόχο την αύξηση της γεωπολιτικής της επιρροής μέσω τεχνολογικής υπεροχής.

Στην αντίπαλη πλευρά, η Amazon του Τζεφ Μπέζος επενδύει επίσης στο Project Kuiper, προσπαθώντας να ανταγωνιστεί τη Starlink και να εξασφαλίσει μερίδιο στην αγορά.

Η μάχη για τις τροχιακές θέσεις

Όπως σημειώνουν ειδικοί, η διαστημική αυτή αναμέτρηση αφορά πολλά περισσότερα από την παροχή ίντερνετ. Η Κίνα και η Starlink επιδιώκουν να καταλάβουν όσο το δυνατόν περισσότερες τροχιακές θέσεις πριν κορεστεί ο χώρος, γεγονός που θα καθορίσει ποιος θα ελέγχει την ψηφιακή υποδομή του μέλλοντος.

Με τους Κινέζους να επιταχύνουν τις κινήσεις τους και τον Μασκ να συνεχίζει τις μαζικές εκτοξεύσεις, ο ανταγωνισμός για την κυριαρχία στο δορυφορικό διαδίκτυο μόλις άρχισε – και η «μάχη» θα δοθεί… στο διάστημα.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα